listimg-ref-roslagsbanan.jpg

ROSLAGSBANAN

Roslagsbanan var Sveriges första elektriska järnväg. Den är nästan sju mil lång och smalspårig. Från att ha varit nedläggningshotad, beslutade SL att förnya vagnparken, renovera stationerna, lägga ny räls och slipers i en jättesatsning där man också bytte ut den 30 år gamla tekniken för driftövervakning.

listimg-ref-saltsjobanan.jpg

SALTSJÖBANAN

Ser du Saltsjöbanan första gången tycker du nog att tågen ser bekanta ut. Och mycket riktigt – det är tunnelbanetåg av den äldre modellen som byggts om för de runt 15 000 dagliga resenärerna mellan havet och Stockholms centrum.



listimg-ref-lokalbanen.jpg

LOKALTOG, DANMARK

Utanför Köpenhamn finns det sex ­lokala tåglinjer. Fem av dem hade ­tidigare privata ägare. 2001 kom­munaliserades tåglinjerna för att främst rationalisera och effektivisera ­driften.

listimg-ref-tvarbanan.jpg

TVÄRBANAN

År 2000 invigdes Tvärbanan – en genväg mellan väst och söder som dessutom är samordnad med tunnelbanan. Stockholms nya spårväg är en tvärförbindelse mellan pendeltåget, tunnelbanan och bussarna.

listimg-ref-haparandabanan.jpg

HAPARANDABANAN, ERTMS L2

Cactus har fått förtroendet att ut­veckla och leverera ett CTC-system (Centralized Traffic Control) för till- och ombyggnaden av Haparanda­banan enligt ERMTS-standarden. Uppdraget var Cactus största järn­vägs­order. Slutkunden var Trafikverket, där ­Cactus var underentreprenörer till Ansaldo STS Sweden.

listimg-ref-lidingobanan.jpg

LIDINGÖBANAN

Lidingöbanan är en av Stockholms äldre spårtrafiklinjer som troget tjänat resenärerna i snart 100 år där det första tåget avgick 1914. Stora satsningar som gjorts på Lidingöbanan de senaste åren visar att den fyller en minst lika viktig funktion idag.

listimg-ref-stockholms-tunnelbana.jpg

STOCKHOLMS TUNNELBANA

Varje vardag gör en halv miljon resenärer drygt en miljon resor med tunnelbanan från någon av de drygt 100 stationerna. Tunnelbanan går ofta – i innerstan går det tåg mellan varannan och var femte minut på vardagar.