Haparandabanan
Cactus har haft förtroendet att utveckla och leverera ett CTC-system (Centralized Traffic Control) för till- och ombyggnaden av Haparandabanan enligt ERMTS-standarden. Uppdraget var Cactus största järnvägsorder. Slutkunden var Trafikverket, där Cactus var underentreprenörer till Ansaldo STS Sweden.
Ordern innebar en stor dos framtidspotential eftersom det svenska järnvägsnätet successivt ska moderniseras enligt ERTMS nivå 2. Konkreta införandeplaner ligger i dagsläget fram till 2035.
För Haparandabanan gäller nivå 2. Systemutvecklingen sker enligt Trafikverkets standard och SS-EN 50 128.
EN INTERNATIONELLT VIKTIG LÄNK
Upphandlingen ingick i Trafikverkets ERTMS-projekt som har haft till uppgift att ta fram två lämpliga leverantörer av ERTMS Level 2-system för den svenska marknaden.
Haparandabanan sträcker sig mellan Boden och den finska gränsen. Banan förenar därmed finska och ryska järnvägsnätet med det svenska och norska.
UPPRUSTNING OCH NY JÄRNVÄG
Ökat godsflöde med allt längre och tyngre tågset för stål, gruvor och containers var bakgrunden till att staten gav Trafikverket i uppdrag att dels rusta upp den befintliga järnvägen mellan Boden och Kalix, dels bygga en helt ny järnväg mellan Kalix och Haparanda.
TREMILJARDERSINVESTERING
Den nya Haparandabanan kommer att vara elektrifierad och förses med ett nytt, modernt signalsystem. Arbetet med upprustningen startade 2006. Haparandabanan återinvigdes 2013. Totalkostnaden beräknades till 3,3 miljarder kronor.
CACTUS TÅGLEDNINGSSYSTEM (TMS)
Cactus Tågledningssystem är beprövat, komplett och har kapacitet för i princip hur stora anläggningar som helst. Det är gjort för att kundanpassas och består av flera delar:
Fjärrstyrning.
Automatisk tågvägsläggning.
Logg, uppspelningsfunktioner och larm.
Ställverkskommunikation.
Tågnummerhantering.
ERTMS FÖRBÄTTRAR JÄRNVÄGENS KONKURRENSKRAFT
EU beslutade under 1990-talet att utveckla en gemensam EU-standard för järnvägsstyrning. Den nya standarden kallas European Rail Traffic Management System (ERTMS). Avsikten är att anpassa alla järnvägar inom EU/EES till ERTMS. ERTMS finns i tre nivåer.