Sveriges största leverantör av trafikledningssystem
-
Roslagsbanan
Roslagsbanan var Sveriges första elektriska järnväg. Den är nästan sju mil lång och smalspårig. Från att ha varit nedläggningshotad, beslutade SL att förnya vagnparken, renovera stationerna, lägga ny räls och slipers i en jättesatsning där man också bytte ut den 30 år gamla tekniken för driftövervakning
-
Lidingöbanan
Lidingöbanan är en av Stockholms äldre spårtrafiklinjer som troget tjänat resenärerna i snart 100 år där det första tåget avgick 1914. Stora satsningar som gjorts på Lidingöbanan de senaste åren visar att den fyller en minst lika viktig funktion idag.
-
Saltsjöbanan
Ser du Saltsjöbanan första gången tycker du nog att tågen ser bekanta ut. Och mycket riktigt – det är tunnelbanetåg av den äldre modellen som byggts om för de runt 15 000 dagliga resenärerna mellan havet och Stockholms centrum.
-
Tvärbanan
År 2000 invigdes Tvärbanan – en genväg mellan väst och söder som dessutom är samordnad med tunnelbanan. Stockholms nya spårväg är en tvärförbindelse mellan pendeltåget, tunnelbanan och bussarna.
-
Lokaltog
Utanför Köpenhamn finns det sex lokala tåglinjer. Fem av dem hade tidigare privata ägare. 2001 kommunaliserades tåglinjerna för att främst rationalisera och effektivisera driften.
-
Trafikverket - NTL
I Sverige har järnvägstrafiken historiskt styrts från 8 regionala center. För att effektivisera och samordna denna drift har en upphandling gjorts av ett gemensamt nationellt system.
-
Trafikverket - ERTMS - Haparandabanan
Cactus har fått förtroendet att utveckla och leverera ett CTC-system (Centralized Traffic Control) för till- och ombyggnaden av Haparandabanan enligt ERMTS-standarden. Uppdraget var Cactus största järnvägsorder. Slutkunden var Trafikverket, där Cactus var underentreprenörer till Hitachi STS Sweden.
-
Trafikverket - Upplands Väsby
Cactus fick förtroendet för ett helhetsansvar för moderniseringen av manöversystemet för driftplats Upplands Väsby
-
Stockholms Tunnelbana
Varje vardag gör en halv miljon resenärer drygt en miljon resor med tunnelbanan från någon av de drygt 100 stationerna. Tunnelbanan går ofta – i innerstan går det tåg mellan varannan och var femte minut på vardagar.
-
Inlandsbanan
Cactus Rail har fått uppdraget av infrastrukturförvaltaren Inlandsbanan AB att införa ett modernt fjärrmanövrerat trafikledningssystem på 110 mil bansträckning.
-
-